ID Software – från källarbolag till gigant

Företaget id Software Limited Liability Company, tidigare id Software, Incorporated, är nu känt världen över. Deras berättelse är en framgångssaga som saknar motstycke i spelhistorien. De gick från att vara ett litet källarbolag som utvecklade plattformsspel med gullig grafik till att lansera de mest grafiskt intensiva och våldsamma spelen någonsin och därmed bana vägen för förstapersonsskjutare. För de fyra unga spelutvecklarna som grundade id Software var det helt klart som att vinna på kasino.

Historien började egentligen i början av 90-talet med det lilla spelet Dangerous Dave. Det var ett typiskt arkadspel där huvudkaraktärens uppgift var att samla gyllene koppar för att samla tillräckligt många poäng för att komma till nästa nivå. Detta spel följdes av serien Commander Keen som blev kända för att vara de första riktigt Super Mario-aktiga spelen till PC-datorer. Det var däremot spelet Hovertank 3D som kom att sätta id Software på spelkartan. I det lanserades den förstapersonsvyn som kom att bli deras kännetecken. Spelet gick ut på att man i rollen som ett militärfordon skulle åka runt och skjuta monster och rädda människor. Man kunde titta åt alla håll förutom uppåt och nedåt.

Den teknik Hovertank 3D använde kom sedan att tillämpas i storsäljaren Wolfenstein 3D. I detta spel tog man på sig rollen som spionen William B.J. Blazkowicz som blivit tillfångatagen av tyska soldater under andra världskriget. Beväpnad med en mindre arsenal måste han fly fångenskapen och samtidigt förgöra nazisterna. Spelet skapade en stor kontrovers. Samtidigt som det uppvisade väldigt hög teknisk nivå var spelet fullt av symboler och kännetecken från Nazityskland. Det gjorde att spelet totalförbjöds i Tyskland. Grafiken är trots det än i dag legendarisk. Medan man kunde navigera tredimensionellt i omgivningen så var motståndarna platta tvådimensionella bilder. Så trots spelets namn var det inte helt och hållet tredimensionellt. Anledningen var de begränsningar som dåtidens system påtvingade utvecklarna.

Efter succén Wolfenstein 3D lanserade id Software spelet Doom. Det använde liknande teknik fast utspelade sig i rymden där man som en huvudkaraktär utan namn måste kämpa sig genom horder av demoner som invaderat människornas rymdstationer. Spelmotorn kom att kallas för id Tech 1 och även informellt för Doommotorn. Doom och uppföljaren Doom 2 skapade även de stor kontrovers då spelen var extremt blodiga och innehöll demonisk symbolik. Trots detta kom spelen att bli några av de mest populära någonsin. I och med Doom kom det även att bli standard att kunna spela flera spelare. Samtidigt på samma dator med vad som kallas för splitscreen eller multiplayer på två separata men till varandra anslutna datorer. När id Software i mitten av 1996 lanserade Quake hade datortekniken hunnit i kapp ambitionerna. Quake var en förstapersonsskjutare med tredimensionell grafik i realtid. Till skillnad från de tidigare spelen kunde spelaren titta i alla riktningar. Även fienderna var fullständigt tredimensionella. I Quake klev man i rollen som karaktären Ranger som skickades till en annan värld för att bekämpa den mystiska fienden Quake.

Året efter lanseringen av Quake kom Quake 2. Uppföljaren hade liknande upplägg men avsevärt bättre grafik. Motorn till detta spel har på senare tid fått namnet id Tech 2 men kallades vid lanseringen för Quake 2-motorn. Istället för Ranger fick man här möta monster som karaktären Bitterman vars uppgift det var att hindra utomjordingar från att invadera jorden. Vid det här laget hade id Software blivit ett av världens största produktionsbolag när det kommer till spel. De hade samarbetat med världskända musiker som Trent Reznor från Nine Inch Nails och fått en popularitet som gjorde att datorspel populariserades utanför den tidigare slutna datorkretsen. Spelmarknaden dominerades inte längre av spelkonsoler från företag som Nintendo och Sega. id Software visade att PC-datorn var en kraft att räkna med även utanför kontoret. Det är inte orimligt att säga att de till stor del gjorde PC-datorn till en speldator och bidrog till omfattande popularisering av den.

Sedan dess har id Software även lanserat Quake 3 och Doom 3. Deras senaste riktigt stora lansering var spelet Rage. Spelet baserades på den helt nya spelmotorn id Tech 5. Unikt var att den motorn klarade väldigt höga upplösningar och en spelvärld där varje enskilt objekt kunde anpassas i realtid. I Rage har en asteroid träffat jorden och som en överlevare i spillrorna måste man kämpa mot andra överlevare och försöka reda ut vad som har hänt för att kunna rädda mänskligheten. Det är svårt att påstå att id Software är lika stora nu som i sina glansdagar. Marknaden för spel har förändras och är nu utsatt av hård konkurrens. Många anser att företaget har blivit lite trött på senare tid och hellre återlanserar sina gamla spel med ny grafik och på nya plattformar. Trots detta är det svårt att ignorera hur mycket de har gjort för förstapersonsskjutare och spelmarknaden i stort. Utan dem är det inte säkert att spelutvecklingen skulle ha kommit i närheten av så långt som den faktiskt har.